22:54 ч. | Author: ina

В египетската митология божеството Хор (hr, "висота", "небе") се изобразява като сокол, човек с глава на сокол, крилато слънце. Символ му е слънчевият диск с разпрострени криле.
Той е смятан за първият фараон. Фараонът на Египет е негово въплъщение и именно тази божествена същност дава законното основание за владичеството.
Според един папирус от Рамезеума, епосът на Хор е бил представян като театрална пиеса или по-скоро като средновековна мистерия в различни храмове по време на някои празници, особено на зимния празник в Едфу, с който се чествала победата на Хор над Сет и привържениците му.
Хор е баща на четири божества, свързани с канопите от египетските погребални вярвания: Имсет /Амсет/- човек, Хапи - маймуна, Дуамутеф - чакал и Кебехсенуф - сокол.
Произходът на бог Хор е също толкова неясен, колкото е объркваща свързаната с него митологична традиция.
Първоначално Хор бил почитан като хищният бог на лова, но в династическия период станало постепенното сливане на различните му образи до два основни и тясно свързани:
Първият - Хор, синът на Изида (ег. Хор-са-Исет) и Хор Бехдетски.
Вторият - съпруг на Хатор и баща на Хор-Сематауи, се явява основно бог на светлината, борещ се със силите на мрака. Очите му са слънцето и луната. Синът на Изида основно е мъстител за смъртта на баща си - Озирис.
И двата образа са на богове, покровители на царската власт. Фараоните на практика са "служители" на Хор, приемници на неговата власт над Египет. Името на Хор станало задължителна съставка в петчленната титла на фараона.
Митът за Хор Бехдетски достига до нас от надпис, изсечен на стените на неговия храм в гр. Бехдет на делтата на Нил в Горен Египет.
Хор Бехдетски съпровожда баща си /бога на слънцето Ра/, плуващ по Нил, и унищожава враговете му, превръщащи се в крокодили и хипопотами. Той поразява и главният му противник и предводител на враговете му - Сет, олицетворяващ всички чудовища. На стенописа Хор е изобразен стоящ на носа на лодката на Ра с харпун в ръка, с който убива крокодил. В този мит Хор не толкова постъпва като син на Ра, колкото се слива в един образ с него (Ра-Харахути, Хор-ахути, означава "Хор от краищата на света" или "Хор отвъд хоризонтите").
Най-старата версия на легендата за този бог разказва за Изида, въплътена в образа на лешояд, кацнала върху тялото на мъртвия Озирис и заченала Хор, когото родила и отгледала, за да отмъсти той за баща си, убит предателски от брат си Сет. Роден в делтата на Нил, той бил отгледан и възпитан от майка си. Вече възмъжал, на съда на боговете, в спор със Сет, Хор бил признат за единствен наследник на Озирис. Но, отначало в схватките си със Сет той търпи поражение и Сет вади едното му око, което се оказва вълшебно. След дълга битка Хор успява да победи врага си, и в знак на подчинение Сет полага окото му на челото на Озирис. Хор дава окото си на мъртвия Озирис, който го гълта и оживява. По-късно отстъпва трона на Египет на сина си, а сам става господар на царството на мъртвите.
Според някои автори Хор от Бехедет (Големият Хор), който впоследствие се превръща в бог-войн, вероятно е основателят на царството в Делтата, дотогава владение на последователите на Сет от Юга. Впоследствие Младият Хор повел бунта срещу господството на последователите на Сет. Така Хор успява да обедини Египет и да наложи култа към Озирис над цялата долина на Нил. Когато Египет отново се разделя на две земи в края на додинастическата епоха, Хор остава божество на държавата в Горен Египет, в Нехен (Хиераконполис).

Гръцкото име на египетския бог Хор е Хорус и означава "Този, който е горе" или "Този, който е далече".

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 коментара: